HIRKs
privatlivspolitik vedtaget på bestyrelsesmøde den 12. Juni 2018
HIRKs
dataansvar
Vi behandler
personoplysninger og har derfor vedtaget denne privatlivspolitik, der kort
fortæller dig, hvordan vi behandler dine personoplysninger til sikring af en
fair og gennemsigtig behandling.
Gennemgående
for vores databehandling er, at vi kun behandler personoplysninger til bestemte
formål og ud fra berettigede (legitime) interesser. Vi behandler kun
personoplysninger, der er relevante og nødvendige til opfyldelse af de angivne
formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er
nødvendige.
Vi sikrer,
at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen,
herunder lov nr. 502 af 23. maj 2018 (Databeskyttelsesloven).
Kontaktoplysninger
på den dataansvarlige
Den
dataansvarlige er:
Himmelev
Rideklub (HIRK)
Herregårdsvej
61, 4000 Roskilde
CVR.nr.:
19840972
www.himmlev-rideklub.dk
Kontaktperson
Mia
Christensen
mia@hirk.dk
Behandling
af personoplysninger
Vi behandler
følgende personoplysninger
1) Medlemmer:
Registrerings-
og kontaktoplysninger som navn, adresse, indmeldelsesdato, telefonnummer, kontonummer,
fødselsdato, mailadresse, højde, vægt.
2) Hjælpere:
Navn,
adresse, fødselsdato, mailadresse, telefonnummer, kontonummer.
3) Ansatte:
Navn, cpr.nr., adresse, telefonnummer, mailadresse,
kontonummer, lovpligtig børneattest.
4) Praktikanter:
Navn, cpr.nr., adresse, telefonnummer, mailadresse, kontonummer, lovpligtig børneattest.
5) Bestyrelsesmedlemmer og
suppleanter:
Navn,
adresse, telefonnummer, mailadresse, lovpligtig børneattest.
Hertil
kommer generelt:
- Oplysninger om din computer i forbindelse med dine besøg på og brug af vores hjemmeside (herunder, men ikke begrænset til, din IP-adresse, geografisk placering, browsertype og version, operativsystem, henvisning kilde, længde af besøg, sidevisninger, website navigation, brugernavn).
- Oplysninger om eventuelle transaktioner mellem dig og os på eller i relation til denne hjemmeside, herunder oplysninger om dine eventuelle køb af varer eller tjenester (herunder, men ikke begrænset til, navn, faktureringsadresse, kreditkortoplysninger).
- Oplysninger, du giver til os med henblik på tilmelding hos os (herunder, men ikke begrænset til, navn, e-mail, telefonnummer, adresse og postnummer, din deltagelse i arrangementer).
- Oplysninger, du giver til os med henblik på at abonnere på vores website-tjenester, e-mail meddelelser og / eller nyhedsbreve (herunder men ikke begrænset til navn, email).
- Andre oplysninger, som du vælger at sende til os. Når du oplyser os om personlige oplysninger om en anden person, er du ansvarlig for, at du har lovligt grundlag for at formidle disse oplysninger på vegne af den anden person.
- Vi indsamler kun følsomme oplysninger (eksempelvis børneattester og opl. om handicap) i det omfang, du selv sender dem ind til os, eller vi er lovgivningsmæssigt forpligtet hertil.
Her
indsamler vi oplysningerne fra
Normalt får
vi oplysningerne fra dig. I nogle tilfælde kan der være andre kilder:
- Offentlige myndigheder, f.eks. nødvendige skatteoplysninger ved udbetaling af løn
- Idrættens hovedorganisationer, f.eks. oplysninger om klubskifter, karantæner og kursusdeltagelse
- Andre aktører, f.eks. undervisere eller bestyrelsesmedlemmer
Vores formål
med behandling og indsamling af oplysninger
Vi behandler
dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig/legitim
grund.
Legitime
grunde:
- Klubbens berettigede interesser i at behandle dine oplysninger (vurderet efter interesseafvejningsreglen, se ndf.)
- At det er nødvendigt for at opfylde en kontrakt med dig
- Behandling efter lovkrav
- Behandling med samtykke
Formålene:
1) Formål med behandling
af medlemsoplysninger:
- Klubbens medlemshåndtering, herunder kontingentopkrævning
- Som led i foreningens idrætsaktiviteter og andre aktiviteter, herunder planlægning, gennemførelse og opfølgning
- Opfyldelse af lovkrav, herunder folkeoplysningsloven
- Levering af varer og tjenesteydelser du har bestilt
- Administration af din relation til os
2) Formål med behandling
af oplysninger om ansatte, hjælpere, praktikanter og
bestyrelsesmedlemmer:
- Håndtering af disses hverv og pligter i klubben
- Overblik over og forbedring af erfaringer og kompetencer, herunder kurser
- Opfyldelse af lovkrav
- Udbetaling af løn, godtgørelser, refusioner og lignende
- Administration af din relation til os
3) Øvrige formål:
- Holde hjemmesiden sikker og forebygge misbrug.
- Kontrollere overholdelsen af vilkår og betingelser for brug af hjemmesiden.
- Forsvarligt sikre kvaliteten i vores medlemsregister og sikre mulighed for korrekt bogføring og fakturering.
Vi behandler
kun personoplysninger ud fra legitime interesser
I det omfang
vi behandler dine medlemsoplysninger på baggrund af interesseafvejningsreglen,
vil denne behandling udelukkende være motiveret af berettigede (legitime)
interesser som:
- Udøvelse af idrætsaktivitet, herunder udfærdigelse af holdkort, holdopstillinger, interne resultatlister m.v.
- Håndtering af dine medlemsrettigheder i henhold til vedtægterne m.v., herunder i forhold til generalforsamling
- Opfyldelse af medlemspligter, herunder opkrævning og betaling af kontingent m.v.
- Afholdelse af sociale arrangementer, sportslige aktiviteter samt andre aktiviteter
- Brug af situationsbilleder, der afbilder en konkret aktivitet eller situation i klubben, dog ikke billeder af børn under 13 år uden samtykke fra forældremyndighedsindehaver
- Af praktiske og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger også i en periode efter din udmeldelse af klubben
- Af hensyn til kontaktmuligheder kan der for børn og unge under 18 år behandles oplysninger om forældrene
- Bevaring af oplysninger med historisk værdi til statistik og lignende
Samtykke
Oftest vil
vores behandling af dine personoplysninger basere sig på et andet lovligt grundlag
end samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det i sjældne tilfælde
er nødvendigt for at behandle dine personoplysninger til de formål, der er
beskrevet ovenfor.
Hvis vi
indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan
til enhver tid trække det tilbage ved at give os besked om det.
Når vi
indhenter personoplysninger om børn og unge, foretager vi en vurdering af,
om barnet selv er i stand til at afgive de pågældende personoplysninger. Hvis
ikke, indhenter vi samtykke fra forældremyndighedsindehaveren.
Indsamler vi
personoplysninger på børn via informationstjenester (apps og sociale medier),
kan børn fra og med de er fyldt 13 år selv afgive samtykke.
Videregivelse
af dine personoplysninger
I
forbindelse med klubbens aktiviteter, stævner mv. sker der videregivelse af
oplysninger om deltagelse og resultater til Dansk Rideforbund og hermed
forbundne relevante sites og stævnesystemer.
Da klubben
er medlem af Dansk Rideforbund, sker der videregivelse af oplysninger om
undervisere mv dertil, for at de kan modtage information og aktivitets- og
kursustilbud fra relevante idrætsorganisationer
Vi
videregiver ikke personoplysninger til firmaer til markedsføring uden dit
samtykke.
Opbevaring
og sletning af dine personoplysninger
Vi har
forskellige behandlingsformål og opbevaringsperioder alt efter, om vi behandler
dine personoplysninger som medlem af klubben, som ulønnet hjælper eller som
lønnet medarbejder eller underviser:
Medlemmer,
herunder ulønnede hjælpere:
Af praktiske
og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger i op
til 3 år efter
din
udmeldelse af klubben.
Ansatte,
herunder praktikanter og undervisere
Vi opbevarer
dine personoplysninger i en periode fra ophøret af dit virke og i
overensstemmelse med følgende kriterier:
- Bogføringsbilag, herunder f.eks. lønbilag, skal gemmes i 5 år fra udløbet af det regnskabsår, som bilaget drejer sig om
- Andre relevante oplysninger til opfølgning og stillingtagen til eventuelle krav
Vi opbevarer
dog oplysninger på såvel medlemmer, ansatte og øvrige til statistik og
lignende, så længe de har historisk værdi.
Dine
rettigheder
Du har en
række særlige rettigheder efter Databeskyttelsesloven, når vi behandler
personoplysninger om dig:
- Retten til at blive oplyst om behandlingen af data
- Retten til indsigt i egne personoplysninger
- Retten til berigtigelse
- Retten til sletning
- Retten til begrænsning af behandling
- Retten til dataportabilitet (udlevering af data i et almindeligt anvendt format)
- Retten til indsigelse
Du kan gøre
brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at
henvende dig til os. Vores kontaktoplysninger finder du øverst.
Hvis du
f.eks. henvender dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine
personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt og gennemfører i
så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.
Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelsestilsynsmyndighed, f.eks. Datatilsynet.
Revidering
af privatlivspolitikken
Vi
forbeholder os retten til at foretage ændringer i denne privatlivspolitik fra
tid til anden. Ved ændringer vil datoen øverst i privatlivspolitikken blive
ændret. Den til enhver tid gældende privatlivspolitik vil være tilgængelig på
vores hjemmeside.
Ved
væsentlige ændringer vil du modtage meddelelse herom.
Eksterne
samarbejdspartnere ved behandling af klubbens
dataoplysninger
Klubben gør
brug af en række eksterne samarbejdspartnere/databehandlere til håndtering af
ovennævnte personoplysninger. F.eks. Spar Nord, Klubmodul, Bluegarden mv. Klubben
sørger for at indgå de lovpligtige databehandleraftaler med de relevante
samarbejdspartnere.
Du kan
modtage konkret oplysning herom ved henvendelse til den dataansvarlige, se
kontaktinfo øverst.