Stævneudvalg

Hvorfor stævner?

Stævnerne på Himmelev Rideklub er en vigtig del af klubben. De bidrager til økonomien, og betyder bl.a. at vi kan opretholde en ekstra god dyrevelfærd, at vi kan købe ponygames udstyr, nye spring, bund til ridehuset og til udendørs ridebane samt ikke mindst indkøb af nye heste til rideskolen. Derudover har stævnerne også en stor værdi i udviklingen af vores egne ryttere. De skaber motivation for at lære mere, blive bedre osv. Alt sammen en vigtig del af rytterens udvikling.

Ovenstående betyder derfor også, at selvom HIRKs rideskoleryttere ikke altid har mulighed for at starte til alle de stævner vi afholder, så er det indirekte for rideskolens skyld at disse stævner afholdes. Både vores elever, men også vores elevheste nyder godt af det.

Vi forsøger så vidt muligt altid at placere stævner på helligdage eller i ferier, så de ikke berører rideskoleundervisningen, men da det er Dansk Rideforbund /Distrikt 3, der bestemmer hvorledes stævnerne skal fordeles, så kan det desværre ikke altid lade sig gøre. Vi vil derfor opfordre forældre og ryttere til at huske på, at indtægterne fra disse stævner faktisk tilgår rideskolen og kommer elevrytterne til gode.

Hvem er vi?

Vi er en blanding af forældre til rideskoleelever, forældre til ryttere med egen pony, voksenryttere som selv rider på rideskolehold, rideskoleelever og voksenryttere med egen hest.

Hvad laver vi?

Vi sørger for afholdelse af stævner, både interne HIRK stævner samt spring- og dressurstævner med ryttere udefra. Arbejdet består blandt andet i at skrive propositioner, lægge disse på DRF GO (et system hvor man kan tilmelde sig stævner i hele Danmark), efterfølgende overføre disse tilmeldinger til et IT-system udviklet af DRF, til at lave startlister, tidsplan osv., indkøbe rosetter, opsøge sponsorer til gaver til de placerede ryttere, kontakte dommere, banebyggere osv. Dernæst står vi for selve koordineringen af ”hvem gør hvad” på selve stævnedagen, samt den generelle afholdelse af stævnerne.

Vi mangler hænder!

Til selve afholdelsen af stævnerne er der mange gøremål/opgaver/”poster”, som sagtens kan varetages af personer uden hesteforstand. Du behøver heller ikke at kunne bidrage med en hel- eller halvdag. Et par timer er fint. Følgende opgaver er fx noget af det vi godt kunne tænke os hjælp til:

• Opsyn med parkeringsplads (både af hestetrailere og personbiler)
  • Portlukning
  • Indkalder af ekvipager fra opvarmningsbanen til konkurrencebanen
  • Skriver (for dommer, kræver dog at man har en smule hesteforstand)
  • Stå i cafeen
  • Rengøring af toiletter, rytterstue, ridehus
  • Kontorarbejde (udregning af kritikker, samt modtage ryttere der melder til start)
  • Bidrage med kage eller andet mad, som kan sælges i vores café

Beskrivelse af de forskellige stævnetyper:

D-stævner: Åbne for alle ryttere, som er medlem af en klub under Dansk Ride Forbund. Til disse stævner kan øvede rideskoleryttere samt elever på springhold (sidstnævnte ved springstævner) deltage. Det skal dog aftales med HIRK-underviser.

C-stævner: Kun åbne for ryttere med rytterlicens (betales særskilt til Dansk Ride Forbund en gang om året, og kræver at man har ryttermærke 1-4, samt har bestået ”Klar, Parat, Start”-kursus). Derudover skal hesten være konkurrenceregistreret (betales også til Dansk Ride Forbund). De enkelte konkurrenceklasser til C-stævner, er typisk også på højere niveau end fx D-stævner.

Interne stævner: Åbne for HIRK ryttere, både private og elevryttere.

Såfremt du kunne tænke dig at give en hjælpende hånd med til vores stævner, så skriv gerne til staevne@hirk.dk

Vi lover at kvittere med godt humør, godt sammenhold og forplejning i løbet af stævnedagen.

Med venlig hilsen HIRKs stævneudvalg