Klubbens Bestemmelser pr. februar 2022
VEDTÆGTER – HIMMELEV RIDEKLUB
Medlem af Dansk Ride Forbund og Dansk Handicap Idræts Forbund
§ 1
Klubbens navn: Himmelev Rideklub Forkortelse: HIRK
Klubbens Hjemsted: Roskilde Kommune
Klubbens adresse: Herregårdsvej 61, 4000 Roskilde
Klubbens hjemmeside: www.hirk.dk
§ 2
Klubbens
formål er, at fremme interessen for ridesporten og at samle medlemmerne
til udøvelsen af denne. Samt at lære, navnlig børn og unge, at ride og
give dem muligheden for at blive dygtige ryttere i diverse discipliner,
samt oplære dem i hestens pleje samt ansvarsbevidst omgang med både dyr
og mennesker. Endelig ønsker klubben at inddrage både udøverens familie
og beboere i lokalsamfundet i klubbens aktiviteter, således at klubben
kommer til at bidrage aktivt til at skabe et bredt velfungerende netværk
i lokalsamfundet.
§ 3
Rideklubben
er medlem af Dansk Ride-Forbund under Dansk Idræts-Forbund, hvorfor
klubben og hvert enkelt medlem er forpligtet til at rette sig efter de 2
nævnte forbundslove, reglementer og bestemmelser, herunder de af de
pågældende forbund fastsatte voldgiftsbestemmelser.
§ 4
I rideklubben kan optages senior- og juniormedlemmer. Disse er valgbare til
bestyrelses- og suppleantposter
Unge mennesker kan kun optages som juniormedlemmer til og med det år, de
fylder 18 år. De er valgbare til juniorposter mellem 14 og 18 år.
Medlemskabet er gældende fra den dato skriftlig anmodning herom modtages
af bestyrelsen, samt at det til enhver tid fastsatte kontingent er betalt.
I rideklubben kan ligeledes optages ryttere til et stævnemedlemsskab.
Stævnemedlemsskab giver ryttere mulighed for at starte stævner under
himmelev rideklub, men det giver ikke adgang til at benytte faciliteterne i
rideklubben. Stævnemedlemsskab giver ikke stemmeret i Hirk eller
valgbarhed til bestyrelses- og suppleantposter i Hirk.
Optagelse af umyndige kræver samtykke fra forældre/værge.
Udmeldelse skal ske skriftligt via mail til klubbens medlemsansvarlig og kan kun
finde sted med 1 måneds varsel ved opsigelse til et månedsskift.
§ 5
Klubbens medlemmer og dens bestyrelse hæfter ikke for klubbens gæld og andre forpligtelser.
Klubben hæfter med hele sin formue for klubbens gæld.
§ 6A
Bestyrelsen
kan meddele karantæne af nærmere fastsat omfang, dog maks. 2 måneder,
til et medlem, der gør sig skyldig i usportslig optræden, eller på anden
måde opfører sig til skade for klubben.
For at denne beslutning skal være gyldig kræves, at mere end halvdelen af samtlige bestyrelsesmedlemmer stemmer for karantænen.
Medlemmet skal have adgang til at udtale sig overfor bestyrelsen, inden afstemningen finder sted.
Den
af bestyrelsen trufne afgørelse kan indbringes for distriktets
forretningsudvalg inden 1 uge. Evt. appel til forretningsudvalget har
ikke opsættende virkning.
Forretningsudvalgets afgørelse er inappellabel. Et evt. forretningsudvalgsmedlem fra den pågældende klub er inhabil.
Der betales fuldt kontingent i karantæneperioden, og medlemmet må ikke deltage i klubbens aktiviteter.
§ 6B
I
særlige tilfælde kan bestyrelsen indstille til generalforsamlingen, at
et medlem udelukkes fra klubben i et nærmere angivet tidsrum over 2
måneder.
På generalforsamlingen afgøres sagen ved skriftlig
afstemning, og for vedtagelsen kræves et flertal på 2/3 af de afgivne
stemmer (blanke stemmer tælles som afgivne). Medlemmet har krav på at
være til stede og forsvare sig.
Generalforsamlingens bestemmelse om
udelukkelse af medlemmet kan indbringes for Dansk RideForbunds Ordens-
og Amatørudvalg inden 4 uger. Eventuel appel til Dansk Ride-Forbunds
Ordens- og Amatørudvalg har ikke opsættende virkning.
Der betales fuldt kontingent i udelukkelsesperioden, og medlemmet må ikke deltage i klubbens aktiviteter.
§ 6C
I
det af § 6 B omhandlende tilfælde kan generalforsamlingen ligeledes ved
skriftlig afstemning, og med et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer,
afgøre at sagen via Hovedbestyrelsen indbringes for Dansk Ride-Forbunds
Disciplinærudvalg til afgørelse af, om der tillige skal ske udelukkelse
fra andre rideklubber eller evt. indstilles til Dansk Idræts-Forbund, at
vedkommende udelukkes fra andre special-forbund under Dansk
Idræts-Forbund (eksklusion).
Der betales fuldt kontingent i karantæneperioden og medlemmet må ikke deltage i klubbens aktiviteter.
§ 7
Medlemskontingent for næstfølgende år forelægges den ordinære generalforsamling til endelig godkendelse.
Medlemskontingent opkræves månedligt forud og er forfalden til betaling sammen med de øvrige aktiviteter.
Bestyrelsen
kan udmelde medlemmer der ikke har betalt kontingent rettidigt, og som
ikke har betalt kontingentrestance senest 2 uger efter at klubben har
sendt påkrav herom.
Bestyrelsen er bemyndiget til at ændre på alle øvrige kontingentsatser, men med ansvar overfor generalforsamlingen.
§ 8
Klubbens
anliggender varetages af en bestyrelse på 7 medlemmer, der alle skal
være fyldt 18 år, samt af en juniorbestyrelse på mindst 3
juniormedlemmer, der
ikke må være fyldt 18 år på generalforsamlingsdatoen.
Personer med et ansættelsesforhold på HIRK kan ikke varetage bestyrelsesposter.
Alle
medlemmer af bestyrelsen skal være forældre til juniormedlemmer, eller
selv være aktive brugere af HIRKs faciliteter. Mindst 3 skal være
forældre til juniormedlemmer.
Et bestyrelsesmedlem der i løbet af
valgperioden ikke længere opfylder ovenstående krav, kan fastholde sin
plads så længe den øvrige bestyrelse bakker op om dette. Den øvrige
bestyrelse kan til enhver tid forlange samarbejdet afsluttet med kort
varsel.
Alle medlemmer af juniorbestyrelsen skal være aktive brugere af HIRKs faciliteter.
På generalforsamlingen vælges bestyrelsesmedlemmerne for en periode på 2 år. Suppleanter vælges for 1 år ad gangen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær.
På ulige år vælges fire bestyrelsesmedlemmer, et juniormedlem, samt tre suppleanter. Genvalg kan finde sted.
På lige år vælges tre bestyrelsesmedlemmer, to juniormedlemmer, samt tre suppleanter. Genvalg kan finde sted.
Udvalgene
er åbne for alle klubbens medlemmer og forældre til juniormedlemmer.
Udvalgene kan beslutte at skifte formand, hvilket straks meddeles
bestyrelsen. Opdateret liste over udvalgsformænd skal til stadighed
findes på klubbens hjemmeside.
§ 9
Bestyrelsen
sammentræder på forlangende af formanden eller mindst 3
bestyrelsesmedlemmer. Udvalgsformænd og suppleanter opfordres til at
deltage i bestyrelsesmøderne. Dog kan der være behov for behandling af
fortrolige punkter hvorfor mødet kan være lukket for andre end
bestyrelsen under behandling af disse.
Alle bestyrelsesbeslutninger tages i møder ved simpelt flertal, se dog §6 A.
Står
stemmerne lige er formandens stemme afgørende og ved dennes fravær da
næstformandens. For at gyldig bestyrelsesbeslutning kan tages, må mindst
4 bestyrelsesmedlemmer være til stede og deltage i afstemningen. Hvis
der deltager 4 bestyrelsesmedlemmer kræves mindst 3 stemmer for for
vedtagelse af forslag.
Næstformanden træder under formandens fravær i dennes sted.
Til
vedtagelse af indstilling til generalforsamling om udelukkelse af
medlemmer kræves dog, at mindst 5 bestyrelsesmedlemmer stemmer for
beslutningen.
Sekretæren fører protokol over forhandlingerne på
bestyrelsesmøderne. Protokollen forelægges til godkendelse i det
førstkommende bestyrelsesmøde.
Ved møder med enkeltpersoner eller
offentlige myndigheder fremlægges referat til godkendelse i det
førstkommende bestyrelsesmøde.
§ 10
Klubben tegnes af formanden i forbindelse med et af de øvrige bestyrelsesmedlemmer eller af tre øvrige bestyrelsesmedlemmer.
Ved gæld/pantsætning kræves en enstemmig bestyrelsesbeslutning.
Bestyrelsen
er bemyndiget til at udpege et eller flere bestyrelsesmedlemmer til
enten alene eller i fællesskab at kunne disponere over foreningens
formue samt til at tegne foreningen i økonomiske anliggender.
Klubbens primære formue placeres på en konto som kasserer kun i forbindelse med et andet bestyrelsesmedlem kan disponere over.
Af
særlige konti med beløbsbegrænsninger anvendes en betalingskortkonto
som fastansat personale tildeles fuld dispositionsret over.
Formanden
kan i forbindelse med et af de øvrige bestyrelsesmedlemmer, eller af
tre øvrige bestyrelsesmedlemmer, udpege et eller flere
bestyrelsesmedlemmer til alene eller i fællesskab at kunne disponere
over foreningens midler via elektroniske bankprodukter samt til at indgå
kontrakter herom.
Bestyrelsen er bemyndiget til at meddele prokura.
Forekommer,
der spørgsmål, hvorom HIRKs love intet foreskriver, er bestyrelsen
pligtig til efter bedste evne og overbevisning at afgøre og løse disse,
men skal dog forelægge sagen til medlemmernes godkendelse på den
førstkommende generalforsamling. I særlige vigtige anliggender skal
bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling.
§ 11
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed og indkaldes af bestyrelsen.
Den
ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af marts
måned og indkaldes ved skriftlig meddelelse ved mail
til medlemmerne og opslag på www.HIRK.dk med oplysning om tid og sted
senest 2 uger før afholdelse. Sammen med indkaldelsen til
generalforsamlingen fremsendes dagsorden for denne.
Medlemmer med kontingentrestance har ikke adgang til generalforsamlingen.
Medlemmer
har stemmeret fra det fyldte 14. år. Dog har juniormedlemmer mellem det
fyldte 14. og 18. år ikke stemmeret i økonomiske anliggender. En
tilstedeværende forældre/værge kan stemme på vegne af et medlem under 14
henholdsvis 18 år.
Dagsorden skal indeholde:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent 3. Valg af 2 stemmetællere
4. Bestyrelsen aflægger beretning
5. Det reviderede regnskab forelægges til godkendelse.
6. Fastsættelse af kontingent.
7. Behandling af indkomne forslag
8. Valg til bestyrelsen
8a. Valg af 4 bestyrelsesmedlemmer, samt 3 suppleanter, i ulige år.
8b. Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer, samt 3 suppleanter i lige år.
9. Valg til juniorbestyrelsen
9a. Valg af 1 juniormedlem samt 3 juniorsuppleanter i ulige år
9b. Valg af 2 juniormedlemmer samt 3 juniorsuppleanter i lige år.
10. Valg af revisor og 1 revisor-suppleant (valgt for 1 år ad gangen).
11. Nedsættelse af udvalg og valg af formænd til nedsatte udvalg(se §8) f.eks. stævneudvalg, sponsorudvalg, HandyTeam m.m.
12. Eventuelt.
Forslag
der ønskes drøftet på generalforsamlingen, skal fremsættes skriftligt,
og være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Disse
forslag lægges på klubbens hjemmeside senest 5 dage før
generalforsamlingen.
Beslutninger på generalforsamlingen vedtages med simpelt flertal, se dog § 12 og § 15.
Afstemning
foregår ved håndsoprækning, med mindre et bestyrelsesmedlem eller
mindst 3 medlemmer forlanger skriftlig afstemning, se dog § 6 B og §6 C.
Står stemmerne lige er forslaget forkastet. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Dirigenten
underskriver generalforsamlings-protokollatet, hvoraf min. skal fremgå
hvem der er valgt, samt det under generalforsamlingen vedtagne.
§ 12
Til
forandring af vedtægter kræves en majoritet på 2/3 af de afgivne
stemmer. Enhver ændring af vedtægterne skal indberettes til DRF for
godkendelse.
§ 13
Regnskabsåret går fra l. januar til 31. december.
Regnskabet
forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse efter
revision af en på den ordinære generalforsamling, for 1 år ad gangen,
valgte revisor.
Det reviderede regnskab skal foreligge senest 1 uge før generalforsamlings afholdelse og kan rekvireres af klubbens medlemmer.
§ 14
Ekstraordinær
generalforsamling indkaldes af bestyrelsen, når denne anser det for
nødvendigt, eller når 20 % af de stemmeberettigede medlemmer skriftligt
indgiver begæring herom med angivelse af dagsorden.
Indvarslingsfristen er da 1 uge før afholdelse af den ekstraordinære generalforsamling.
Såfremt
ekstraordinær generalforsamling indkaldes på baggrund af begæring fra
medlemmer, skal bestyrelsen indkalde til afholdelse indenfor 1 måned.
§ 15
Klubbens
opløsning kan kun finde sted, når beslutning herom vedtages på to efter
hinanden, med mindst 2 ugers – max. 4 ugers mellemrum, afholdte
generalforsamlinger.
Ved den første af disse generalforsamlinger, skal beslutning om opløsning vedtages med mindst 3/4 af de afgivne stemmer.
Ved
den anden generalforsamling, kan opløsning vedtages ved simpelt
flertal. Eventuelle aktiver skal tilfalde ridesportslige aktiviteter
indenfor Distrikt 3.
Således vedtaget på den
ekstraordinære generalforsamling den 17.02.1988 med ændringer vedtaget
på generalforsamlingen den 28.11.1990, januar 1996, d. 27.01.1998, på
generalforsamlingen d. 26.02.2001, på generalforsamlingen d. 26.02.2004,
på generalforsamlingen d. 28.02.2013, på generalforsamlingen d.
25.02.2015, på generalforsamlingen d. 7.02.2019, på
generalforsamlingen den 4.02.2020, samt på generalforsamlingen den 08.02.2022.